Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
ICTY analiza
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

Intervjui

Rešad ef. PLOJOVIĆ, potpredsjednik Mešihata IZ u Srbiji i direktor Medrese Gazi Isa-beg u Novom Pazaru
VEĆINA MUSLIMANA U SRBIJI I SANDŽAKU JE UZ IZ U BIH I REISU-L-ULEMU U SARAJEVU
Autor: Vijesti.ba
Objavljeno: 19. June 2018. 17:06:42


Potpredsjednik Mešihata Islamske zajednice (IZ) u Srbiji i direktor Medrese Gazi Isa-beg u Novom Pazaru Rešad ef. Plojović u intervjuu za Vijesti.ba govori o obilježavanju bajrama u Srbiji i Sandžaku, tradicionalnim bajramskim običajima, njegovanju duhovnih vrijednosti, teškom položaju muslimana...

- U kakvom ozračju muslimani u Srbiji i Sandžaku dočekuju ovogodišnji Ramazanski bajram?
PLOJOVIĆ:
Muslimani Sandžaka i Srbije ispraćaju još jedan ramazan, ispunjen radostima - zajedničkim iftarima, zijaretima, skupovima u povodu udaranja temelja novim džamijama, posjetama dragih musafira, hafiza i učača Kur'ana koji su uljepšavali ramazanske ibadete, posebno teravije i noćne namaze, dvodnevnom posjetom vrhovnog poglavara, uvaženog reisu-l-uleme, dr. Huseina ef. Kavazovića, koji je Bošnjake Sandžaka počastio predvođenjem džume-namaza na dan Bedra, što je posebna počast.
Na noćnim namazima džamije su bile prepune omladine. Tokom noćnog namaza u 27. noći ramazana, na trgu Gazi Isa-bega Ishakovića u centru Novog Pazara, prisustvovalo je više od 20.000 klanjača, muslimana i muslimanki iz cijelog Sandžaka, ali i iz Srbije, Crne Gore, Kosova, Makedonije i BiH.
Nakon svega pomenutog, mislim da se može sa pravom zaključiti da muslimani i Islamska zajednica u Srbiji dočekuju Bajram zadovoljni aktivnostima u ramazanu, radujući se bajramskim danima i svemu onome što oni donose i znače za nas i sve muslimane u svijetu.

- Kako ste Vi obilježili Bajram?
PLOJOVIĆ:
Aktivno, kao i ramazan, to jest u obilasku i susretanju s našim džematlijama. Bajram-namaz i džumu predvodim u jednom našem bošnjačko-sandžačkom džematu u Njemačkoj i osjetim njihovu radost povodom Bajrama. Nastojaću da jedan dio bajramskog vremena odvojim i za svoju porodicu, koja je zbog brojnih aktivnosti bila prilično zapostavljena tokom ramazana.

- Koliko se muslimani danas pridržavaju tradicionalnih bajramskih običaja - poput bogate sofre, neizostavne baklave, obilaska najmilijih, rođaka, prijatelja, komšija, odlaska na mezarja...?
PLOJOVIĆ:
Muslimani Sandžaka značajno su očuvali tradiciju bajrama. Nezamisliv je Bajram bez bajramske sofre koja okuplja porodicu, bez tradicionalnih poslastica poput baklava, dudova (hurmašica), domaćih torti i raznih kolača. Tokom pripreme bajramske halve zamirišu brojni sokaci i mahale.
Bajramski dan, nakon obavljenog bajram-namaza, započinje obilaskom mezarja i učenjem Fatihe članovima rodbine koji su preselili sa ovoga svijeta. Potom slijedi zajednički ručak porodice, koji obično bude u kući roditelja i okupi braću, sestre i unučad, nakon kojeg se dan nastavlja zijaretima članova rodbine, komšija, prijatelja.
Najčešće sva tri dana Bajrama budu aktivno ispunjena posjetama bližnjih, što je tradicija koju treba očuvati, jer, nažalost, način našeg današnjeg života je učinio da se veći dio rodbine obilazi samo tokom bajrama, pa ako se i to prekine, možete misliti kakve će biti posljedice. Članovi rodbine će se udaljiti jedni od drugih, a mnogi se neće ni poznavati, a to je strašno i bolno.

- Nažalost, imamo sve učestalije pojave "bajramovanja" opijanjem i slavljem u kafanama, diskotekama... Kako stati ukraj takvom neprimjerenom ponašanju za najradosniji muslimanski blagdan?
PLOJOVIĆ:
Baš tako, nažalost. Jer kako drugačije prokomentarisati postupak osobe koja je postila tokom ramazana, čuvala se raznih zabranjenih i pokuđenih stvari, a odjedanput, preko noći se vratila na staro ponašanje. To je pokazatelj da veliki broj naših postača nije razumio i naučio lekcije ramazana i svih ibadeta koje je činio u njemu. Takvi su poput onih ljudi koji na kraju mjeseca, nakon što prime svoju platu, odmah, prije nego što stignu svojoj kući da obraduju ukućane, svrate negdje u kafanu ili kockarnicu i sve potroše ili prokockaju. Onda idu kući praznih džepova, tužni, neraspoloženi, nesrećni, možda i kajući se za ono što su uradili.
Ovdje mora doći do izražaja snažnija uloga uleme, imama, uticajnih i obrazovanih, medija, koji združeno mogu uraditi dosta. Na ulemi je da ukazuje na stav vjere i negativne posljedice takvih postupaka, uticajni to trebaju svojim primjerom podržati, a mediji manje promovisati takve skupove i onda će opasti interesovanje, tako da će i organizatori, koji zadovoljno trljaju ruke nakon "uspjeha", ostati bez očekivanih rezultata i biće ih sve manje.
Mi u Sandžaku, posebno u Novom Pazaru, značajno smo napredovali po ovom pitanju, jer smo imali snažnu aktivnost protiv takvih skupova, tako da su rijetkost, posebno uz alkohol i gostovanje pjevača sa strane. Uglavnom su oni zamijenjeni bajramskim večernjim porodičnim izlascima u restorane koji ne služe alkohol, a oni su u Novom Pazaru većina.

- Koje su to duhovne vrijednosti koje muslimani trebaju posebno njegovati?
PLOJOVIĆ:
Ljubav prema Allahu i bogobojaznost koja nas kontroliše i ne dozvoljava da budemo Njemu uzvišenom nepokorni. Jačanje naših džemata kroz popravljanje međusobnih odnosa, čuvanje rodbinskih veza, jer je milost Uzvišenog u njima. Jačanje našeg duhovnog i nacionalnog jedinstva, praštanje, samilost, solidarnost, spremnost da pomognemo svima kojima je pomoć potrebna, odgovornost za okolinu, prostor i državu u kojoj živimo i doprinos unapređenju i boljoj budućnosti, a posebno strpljivost u svemu pomenutom.

- U kakvom su položaju i kako danas žive muslimani u Srbiji i Sandžaku?
PLOJOVIĆ:
Zajednica muslimana u Srbiji okuplja različite nacionalne zajednice - najbrojniji su Bošnjaci i Albanci, ali je i značajan broj muslimana romske nacionalnosti. Većina muslimana u Srbiji, između 85 i 90 posto, pripada Islamskoj zajednici u Srbiji sa sjedištem u Novom Pazaru, koja za svog vrhovnog poglavara priznaje reisu-l-ulemu u Sarajevu.
IZ u Srbiji predvodi muftija dr. Mevlud ef. Dudić, predsjednik Mešihata. Ona svoj legitimitet temelji na vjekovnom kontinuitetu, jer je bila dio jedinstvene IZ u Jugoslaviji i potpisnica je dogovora iz Istanbula 1994. godine o legitimitetu, kojeg su potpisali predstavnici IZ iz BiH, Makedonije, Kosova, Hrvatske i Srbije (Sandžaka). Ima zaokružen odgojno-obrazovni sistem od (mekteba) obdaništa, priznatog od strane države, koje u gradovima Sandžaka pohađa oko 1.000 djece različitih uzrasta, Medrese Gazi Isa-beg, koju pohađa oko 450 učenika, a od 1990., kada je obnovljen njen rad, školovanje je okončalo oko 1.200 svršenika.
Fakultet za islamske studije u Novom Pazaru ima oko 150 studenata. Školu Kur'ana Časnog pohađa oko 2.000 polaznika različitih uzrasta. U okviru Centra za humanitarni rad "Hajrat" djeluje sedam vakufskih (javnih) kuhinja, u kojima se služi hrana svima kojima je potrebna, a broj korisnika je oko 2.500.
Muslimani u Srbiji imaju i puno problema na raznim poljima: vjeronauke, restitucije imovine, dvojnosti ili trojnosti u predstavljanju kod države, te druge probleme na čijem se rješavanju mora raditi. Kod rukovodstva IZ i većine muslimana postoji spremnost, međutim to još uvijek koče pojedini domaći i strani politički, vjerski, obavještajni i uticajni krugovi. Ali mi smo optimisti i mislimo da je to neizbježno, samo je pitanje trenutka kada će se svi pomenuti problemi, posebno pitanje postojanja paralelne zajednice, riješiti.
To je neprirodno i vještački, štetno je po muslimane, ali i državu Srbiju čija je vlast 2007. godine napravila grešku. Kasnije vlasti nisu imale snage, hrabrosti ni volje da je isprave, sve do današnje od koje očekujemo da to uradi i stavi tačku na podjele koje su vještački i zlonamjerno izazvane i pošalje poruku muslimanima da ih priznaje i poštuje kao i sve druge građane, pripadnike drugih vjerskih zajednica, posebno pravoslavne crkve, u čiji se rad ne miješa i na čiji izbor rukovodsta ne utiče, kao ni na njeno unutrašnje uređenje.

- Na kraju ovog razgovora, koja bi bila Vaša bajramska poruka čitaocima našeg portala?
PLOJOVIĆ:
S obzirom na to da smo u danima Bajrama, želim svim vašim čitaocima muslimanima poručiti da se raduju i da se imaju pravo radovati Bajramu, jer su bajramski dani dani sreće, radosti i veselja, ali u duhu naše vjere i tradicije nastale na temeljima vjere.
Širite mir, ljubav, budite tolerantni, saosjećajni i milostivi prema onima oko vas, kojima je potrebno samo malo naše pažnje da bi osjetili radost i unijeli osmijeh na njihovim licima, a mi ih nekada ne primjećujemo. Poštujmo našu tradiciju, jer je ona naša i za to je najljepša, jačajmo i održavajmo rodbinske veze, poštujmo naše roditelje i starije, čuvajmo našu mladost jer nam od nje zavisi naša budućnost. (Razgovarao: Delvin Kovač)



Ostali prilozi:
» "HATIDŽA MAJKA SREBRENIČANKA"
Faruk Vele | 05. July 2018 18:00
» NI MANJE ZEMLJE NI VIŠE IZDAJNIKA
NAP | 29. June 2018 17:59
» NJEMAČKA, OBEĆANA ZEMLJA
Dr. Bisera Suljić-Boškailo | 23. May 2018 14:42
» DIGITALNA KNJIGA JE BESMRTNA
Dr. Bisera Suljić-Boškailo | 27. April 2018 18:35
Ostali prilozi istog autora: